Wydrukuj stronę
Program wychowawczy

 
 
 
 
 
 
 
PROGRAM  WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM NR 1
 W NOWYM TARGU
 
„W wychowaniu chodzi o to, ażeby człowiek
starał się coraz bardziej być człowiekiem – o to
ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, (…)
ażeby umiał bardziej być  nie tylko z drugimi,
ale i dla drugich”
 
                                                    Jan Paweł II
 
 
 
          Program Wychowawczy został opracowany na podstawie Ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w roku szkolnym 2011/2012  w Gimnazjum nr 1 w Nowym Targu. Celem  ewaluacji było zbadanie stopnia znajomości i realizacji programu wychowawczego oraz  aktualizacja zapisów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi. Dokonano diagnozy potrzeb uczniów, oraz oczekiwań rodziców i sformułowano wnioski ewaluacyjne, które stanowią podstawę do utworzenia niniejszego Programu Wychowawczego.
Program Wychowawczy opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania
 o charakterze wychowawczym, których podejmuje się szkoła i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli. Podstawowe ukierunkowania szkolnego Programu Wychowawczego zostały określone 
w ustawach oświatowych, rozporządzeniach oraz innych aktach prawnych, takich jak: 
• Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej,
• Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r. z późniejszymi zmianami,
• Karta Nauczyciela,
• Rozporządzenie MEN w sprawie ramowego statutu szkoły publicznej,
• Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów
• z 23 grudnia 2008 r.
• Deklaracja Praw Człowieka z 10 grudnia 1948 r.,
• Konwencja o Prawach Dziecka z 20 listopada 1989 r.,
• Priorytetowe zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej,
• Statut Szkoły,
• Program Profilaktyczny szkoły.
 
Nauczyciel zobowiązany jest rzetelnie realizować podstawowe funkcje szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, dążyć do pełni rozwoju osobowości ucznia oraz własnej. Nauczyciel zobowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w duchu humanizmu, tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku do pracy. Powinien dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
 Na jakość i efektywność procesów nauczania bezpośrednio wpływa klimat społeczny szkoły, współdziałanie wszystkich członków wspólnoty szkolnej, relacje interpersonalne, sposób komunikowania się oraz konsekwentne przestrzeganie uzgodnionych zasad.
Pierwotne i największe prawa wychowawcze posiadają rodzice. Nauczyciele wspierają rodziców 
w dziedzinie wychowania.
 
    
 
 
 
 
 
Program wychowawczy realizujemy w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości , szacunku  i wolności. W naszych działaniach zwracamy uwagę na:
• wartości osobowe: wiarę w sens życia, miłość, rodzinę, szczęście, pracę, dociekliwość poznawczą nakierowaną na dobro, prawdę i piękno, zdrowie, uczciwość, odpowiedzialność, uczenie się, samodzielność, systematyczność, kulturę osobistą, 
• wartości patriotyczne : ojczyznę, patriotyzm, tradycję, godność i prawa człowieka, wolność
• i odpowiedzialność, tolerancję, sprawiedliwość, demokrację, społeczność lokalną, rozwijanie świadomości europejskiej, honor,
• wartości społeczne: szacunek, komunikację międzyludzką, zdolności interpersonalne, wrażliwość na krzywdę drugiego człowieka, umiejętność funkcjonowania w grupie, asertywność, umiejętność podejmowania decyzji, konsekwencje podejmowanych działań, 
• wartości moralne i duchowe: tożsamość, poczucie własnej wartości, umiejętność radzenia sobie ze złością i agresją, umiejętność rozpoznawania dobra i zła, odkrywanie osobistych możliwości, pielęgnowanie tradycji świątecznych i szkolnych,
• postawę proekologiczną : rozwijanie odpowiedzialności za własne środowisko, przybliżanie problemów ekologicznych.
 
 
 
 
  Nadrzędnym celem wychowawczym w Gimnazjum nr 1 jest wychowanie samodzielnego, odpowiedzialnego człowieka , przygotowanego do podjęcia dalszego kształcenia,  właściwego dla jego zainteresowań i możliwości, świadomego przynależności państwowej i kulturowej, godnego reprezentanta naszej tradycji, przygotowanego do sprawnego i odpowiedzialnego funkcjonowania we współczesnym świecie .
Szkolny Program Wychowawczy musi te cele przełożyć na konkretne działania, tak, by odpowiadały potrzebom środowiska.
Najważniejsze cele, do których powinni dążyć nauczyciele, wspierając w tym zakresie rodziców to:
 
 
Wspieranie rozwoju intelektualnego ucznia
 
Zadania
Formy i sposoby realizacji
Kto realizuje Termin
Diagnozowanie uczniów pod kątem trudności 
w nauce
i uzdolnień -Testy diagnostyczne, analiza dzienników szkolnych, konsultacje z nauczycielami, wychowawcami Pedagog, psycholog szkolny Cały rok
Klasy
 I, II, III
 
Rozpoznanie sytuacji społecznej i środowiskowej ucznia, -Wywiad rodzinny, środowiskowy
Pedagog, psycholog szkolny
Cały rok
Klasy
 I, II, III
 
Systematyczna kontrola realizacji obowiązku szkolnego -Monitoring frekwencji, współpraca 
z rodzicami, rozmowy z uczniami w celu zdiagnozowania przyczyn nieobecności,
-Budowanie pozytywnej motywacji do uczęszczania na zajęcia, kontakty 
z  kuratorami, zawiadomienia rodziców
 o niewypełnieniu obowiązku szkolnego / współpraca z władzami lokalnymi /
Pedagog, psycholog szkolny, wychowawcy 
Cały rok 
Klasy
 I, II, III
 
Dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości psycho-fizycznych uczniów
-Zapoznanie nauczycieli z dostosowaniami uczniów, informacje o wpłynięciu nowych opinii z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
-Praca zespołów ds. udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej , proponowanie zajęć wyrównawczych, korekcyjno – kompensacyjnych, rewalidacyjnych, socjoterapeutycznych Pedagog, psycholog szkolny
Grono pedagogiczne
 
Cały rok 
Klasy
 I, II, III
 
Umożliwienie uczniom rozwijania zainteresowań, pozalekcyjnych form działalności 
i rozwoju, stwarzanie możliwości odnoszenia sukcesu -Tworzenie kół zainteresowań, organizacja wycieczek, uczestnictwo w konkursach, wystawach tematycznych, inscenizacjach, filmach, przygotowanie uczniów do olimpiad przedmiotowych,
-Prezentacja osiągnięć uczniów, przekazywanie informacji o sukcesach przez radiowęzeł lub na stronie internetowej szkoły,
wystawy prac uczniowskich na korytarzach, w  gablotach, salach lekcyjnych Grono pedagogiczne Cały rok 
Klasy
 I, II, III
 
Przekazywanie wiadomości 
o praktycznym zastosowaniu zdobytej wiedzy 
i umiejętności
 w aspekcie dalszego kształcenia, wyboru zawodu, oraz w przyszłym życiu(orientacja zawodowa)
 
-Diagnoza wiedzy uczniów o możliwościach dalszego kształcenia , posiadanych predyspozycji do wykonywania przyszłego zawodu na zajęciach z wychowawcą
-Prezentacje szkół ponadgimnazjalnych, zapoznanie uczniów z ofertami tych szkół,
-Diagnoza psychologiczna psycholog szkolny, pedagog
Cały rok
Klasy II
 i III
 
 
Wspieranie rozwoju moralnego, emocjonalnego i duchowego uczniów
 
Rozpoznawanie problemów wychowawczych 
i podejmowanie systematycznych, skutecznych działań w tym zakresie -Rozmowy indywidualne, zajęcia 
z wychowawcą - uczenie odpowiedzialności za swoje czyny i wynikające z nich konsekwencji,
-Zachęcanie do głębszego poznania siebie, pracy nad własnym rozwojem, intelektualnym, moralnym, duchowym,
-Odkrywanie osobistych możliwości 
i braków,
-Dostarczanie uczniom wiedzy o sposobach radzenia sobie z negatywnymi emocjami,   wzmacnianie poczucia własnej wartości , zaufania do siebie Pedagog, psycholog szkolny , wychowawcy 
Cały rok
 
Propagowanie stylu życia wolnego od uzależnień, 
-Udział uczniów w działaniach profilaktycznych  prowadzonych przez szkołę np. programy, spotkania ze specjalistami, spektakle itp-
-Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presją środowiska rówieśniczego , uczenie sztuki odmawiania Wychowaw-cy klas, pedagog i psycholog szkolny, rodzice, katecheci Cały rok
 
Przybliżenie po-staw  i zachowań  współczesnych autorytetów moralnych oraz powoływanie się na historyczne, literackie , filmowe, postacie mogące być przykładem do naśladowania -Spotkania z ciekawymi ludźmi, wskazywanie lokalnych autorytetów Całe Grono 
Pedagogiczne           
Cały rok
Klasy
 I, II, III
 
Przybliżanie pojęć dobra i zła, ukazywanie tych wartości w życiu  
-Działalność grupy Wolontariatu na terenie szkoły(pomoc osobom starszym w domach, wykonywanie kartek świątecznych, jajek dequpage na  potrzeby chorych dzieci),
akcje charytatywne: koncerty, zbieranie nakrętek plastikowych, zbiórka przyborów szkolnych dla dzieci z Domu Dziecka,
-Pielęgnowanie tradycji świątecznych, wspólne obchody świąt ( andrzejki, mikołajki, wigilijne spotkania klasowe, walentynki, dzień chłopaka, Dzień Kobiet).
-Stworzenie ceremoniału szkoły
 i pielęgnowanie tradycji: organizowanie dnia patrona szkoły, organizowanie uroczystych apeli z okolicznościową inscenizacją, przyjęcie uczniów klas pierwszych w poczet społeczności szkolnej Grono pedagogiczne
Wolontariat
Cały rok
Klasy
 I, II, III
 
Zgodnie z harmo-nogra-mem imprez
 
 
Wspieranie rozwoju społecznego ucznia
 
Nauka nawiązywania 
i utrzymywania poprawnych kontaktów 
z rówieśnikami
 i osobami dorosłymi, propagowanie postawy asertywnej -Konspekty  zajęć z wychowawcą
-Rozmowy indywidualne
Pedagog, psycholog szkolny i wszyscy nauczyciele
Cały rok
Klasy
 I, II
Tematy-ka modułu „Ja”, „Ja i ty
Kształtowanie umiejętności słuchania innych 
i rozumienie ich poglądów rozwijanie poczucia obowiązku, poszanowania godności i praw innych ludzi -Konspekty zajęć z wychowawcą
-Rozmowy indywidualne
Pedagog, psycholog szkolny i wszyscy nauczyciele
Cały rok
Klasy I, II
Tematy-ka modułu „Ja”, „Ja
 i ty”
Zapoznawanie uczniów z zasa-dami funkcjo-nowania szkoły -Prawa i Obowiązki Ucznia, Statut Szkoły, Konwencja Praw Dziecka, Program Wycho-wawczy i Profilaktyczny, Przeprowadzanie demokratycznych wyborów do RSU Grono Pedagogiczne
Wrzesień klasy I
 
Kształtowanie pozytywnych postaw (punktualność, obowiązkowość, systematyczność, pracowitość) -Zajęcia z wychowawcą,
-Rozmowy indywidualne Grono pedagogiczne
Pedagog i psycholog szkolny Cały rok
Klasy I, II, III
Uczenie tolerancji wobec osób 
o innym światopoglądzie, wyznaniu, narodowości -Prowadzenie zajęć z zakresu komunikacji miedzy ludźmi, (uczenie słuchania innych osób i umiejętności wypowiadania się na forum grupy)
Pedagog, psycholog szkolny, wychowawcy
 
Kształtowanie postaw społecznych , umiejętności godnego współżycia
 w zespole poprzez prowadzenie zajęć doskonalących umiejętności interpersonalne  
-Zajęcia integracyjne w klasach pierwszych, 
-Włączanie uczniów do współpracy,  samodzielne podejmowanie przez uczniów pewnych zadań (organizacja wycieczek, dyskotek, konkursów), samodzielna realizacja  i ponoszenie konsekwencji 
własnych działań i decyzji,
-Dostrzeganie trudnej sytuacji drugiego człowieka, poprzez: udział szkoły w akcjach charytatywnych np.”Pole Nadziei”,
-Spotkaniach integracyjnych z osobami niepełnosprawnymi,
-Przygotowywanie i wręczanie stroików świątecznych  wraz  życzeniami byłym pracownikom  szkoły Pedagog, psycholog szkolny, 
Wszyscy nauczyciele, 
Uczniowie, Wolontariat
 
 
Kształtowanie postaw patriotycznych
 
Kształtowanie szacunku dla symboli: godło, flaga, sztandar, hymn.
-Nauka hymnu  oraz pieśni patriotycznych na zajęciach  z wychowawcą oraz zajęciach z muzyki,  
-Ślubowanie klas I-corocznie,
-Uroczystości przekazania sztandaru,
-Uroczystości z okazji rocznic i świąt państwowych, szkolnych oraz wycieczek do Miejsc Pamięci Narodowej i muzeów ,skansenów, Parków Narodowych (Podhale, Orawa, Spisz, Pieniny),
-Udział uczniów w uroczystych, okolicznościowych sesjach Rady Miasta;
wieczornice z udziałem  rodziców  połączonych  z nauką śpiewu pieśni patriotycznych Grono pedagogiczne
Wrzesień klasy I oraz zgodnie z harmono-gramem
Poznawanie najbliższego środowiska 
i specyfiki swojego regionu.
-Wycieczki turystyczno-krajoznawcze np. rajdy w Gorce
spotkania ze sławnymi, ciekawymi, znanymi i zasłużonymi dla regionu ludźmi,
-Udział w konkursach „Wiedzy o regionie”;
 współpraca z organizacjami lokalnymi – Euroregion Tatry, Muzeum Podhalańskie Związek Podhalan, PTTK Nowy Targ,  Miejski Ośrodek Kultury(udział 
w konkursach, turniejach, zwiedzanie wystaw, pogadanki tematyczne, wycieczki),
- Propagowanie wartości kultury góralskiej (udział w konkursach recytatorskich Nędzy –Kubińca, Augustyna Suskiego, Florka Skupnia,
-Przynależność młodzieży naszej szkoły do zespołów regionalnych),
 -Poznawanie innych kultur poprzez integracje młodzieży romskiej w środowisku klasowym, szkolnym,
 -czuwanie nad czystością języka polskiego podczas lekcji, przerw, wycieczek itp            
 
Kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych
 
Rozwijanie zainteresowań problemami przyrody 
i środowiska
-Ekspozycje  plakatów proekologicznych wykonywanych przez uczniów,
przybliżanie problemów ekologicznych, ochrony przyrody i zagrożeń środowiska w ramach zajęć edukacji ekologicznej, oraz rodzicom podczas zebrań rodziców,
-Organizowanie wyjść uczniów do Oczyszczalni Ścieków,  Kotłowni Miejskiej,
-Mobilizowanie uczniów do ochrony przyrody w swoim otoczeniu (prace wokół szkoły, sprzątanie trawników, sadzenie kwiatów, drzew i krzewów, opieka nad skalnikiem;  
-Organizowanie i udział w akcjach ekologicznych: Sprzątanie Świata, Happening Ekologiczny; zbieranie przez uczniów makulatury, puszek aluminiowych, baterii
-Organizowanie wycieczek po najbliższej okolicy w celu wzbudzania, docenienia piękna otaczającej nas przyrody (ścieżka ekologiczna w Gorcach, Bór na Czerwonym, turystyka piesza, Lasy Nadleśnictwa Nowy Targ),
-Organizowanie różnorodnych imprez sportowych na terenie szkoły i poza nią (Dzień Sportu, Kampania-Trzymaj Formę, Znajdź właściwe rozwiązanie),
współzawodnictwo w zawodach sportowych na szczeblu szkolnym, powiatowym, wojewódzkim,;
-Rozwijanie sprawności kondycyjnych (biegi przełajowe, sztafety, organizowane 
w parku miejskim) oraz sprawności koordynacyjnych (zwinnościowe tory przeszkód w parku miejskim) Grono pedagogiczne
Cały rok
Klasy
 I, II, III 
zgodnie z harmonogramem imprez
 
Współpraca ze środowiskiem lokalnym i instytucjami wspomagającymi wychowawczą działalność szkoły
Podnoszenie prestiżu szkoły 
w oczach uczniów i społeczności lokalnej. 
-Działalność rodziców, nauczycieli 
i uczniów na rzecz klasy i szkoły (pozyskiwanie funduszy i pomocy rzeczowej).
 -Systematyczne sprzątanie terenu wokół szkoły, dbanie o Ogródek Szkolny „Skalniak”, udział w akcji „Pole Nadziei”,
dosadzanie drzew i krzewów współpraca z„Nadleśnictwem Nowy Targ”,
-Reprezentowanie szkoły poprzez udział uczniów w imprezach, przeglądach, konkursach,
-Uatrakcyjnianie uroczystości miejskich występami uczniów naszej szkoły (np.11 Listopada, 3 Maja, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Happening Ekologiczny);
-Prezentacja dorobku pracy młodzieży
 w ośrodkach kultury na terenie miasta,
-Aktualizacja strony internetowej szkoły,
-Współpraca z Komendą Policji, Sądem, Kuratorami, PCPR, OPS oraz Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną Grono pedagogiczneWolontariat, Samorząd Uczniowski
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pedagog, psycholog szkolny Cały rok 
Zgodnie z harmo-nogra-mem imprez
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cały rok
 
Kształtowanie świadomości europejskiej
 
Zachęcanie uczniów do udziału
 w konkursach
 i projektach tematycznie związanych z Unią Europejską,
-Organizowanie konkursów i projektów dotyczących Europy i Unii Europejskiej,
popularyzacja wśród uczniów postawy solidarności z innymi narodami,
motywowanie do nauki języków obcych oraz udziału w różnorodnych konkursach przedsięwzięciach językowych. Nauczyciele WOS
 
Nauczyciele języków Cały rok
 
 
 
 
 
 
 
 
Działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone przy udziale nauczycieli wychowawców, rodziców i organizacji współpracujących ze szkołą, mają zmierzać do ukształtowania osobowości i sylwetki ucznia – absolwenta gimnazjum, który po ukończeniu cyklu kształcenia :
• jest przygotowany do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji,
• ma głębokie poczucie własnej wartości oraz tożsamości osobowej, kulturowej, religijnej 
     i narodowej, 
• kieruje się uniwersalnymi zasadami etyki,
• szanuje drugiego człowieka,
jest wrażliwy na potrzeby i krzywdę  innych,
• jest prawy, uczciwy, odpowiedzialny, słowny i sumienny, 
• jest prawdomówny, umie wyrazić własne zdanie, 
• umie  stawiać sobie cele jest wytrwały i pilny w ich realizacji,
• nie zraża się trudnościami i twórczo organizuje swoja pracę, 
• jest ciekawy i aktywny, 
• dba o własny rozwój , umie korzystać z różnych źródeł informacji,
• zna swoje mocne i słabe strony, potrafi zaakceptować własne ograniczenia, umie współpracować z ludźmi, 
• akceptuje odrębność innych,
• jest gotowy do podejmowania działań na rzecz dobra wspólnego,
• przeciwstawia się przejawom zła i przemocy, 
• szanuje i zna przepisy prawne stosuje zasady higieny , dba o własne zdrowie,
• nie ulega nałogom troszczy się o piękno i czystość otoczenia.
 
 
 
 
 
 KLASY I  Tematyka modułu „JA”
• poznajemy się- integracja
• mówimy o swoich zainteresowaniach , hobby
• poznaję siebie, moja tożsamość, samoakceptacja
• moje uczucia, język JA- świat moich uczuć
• to dla mnie ważne- moja hierarchia wartości
• moje korzenie, moja rodzina, miejscowość, szkoła i region
• autorytety rodzinne
• ja w rodzinie
• jak zyskać przyjaciół i powodzenie w życiu
• moje cele, pragnienia, moja przyszłość
• ja i stres- jak radzić sobie ze stresem
 
Klasy II – Tematyka modułu „Ja i Ty „  - relacje
• tworzymy grupę
• role grupowe
• kształtowanie postaw – tolerancja religijna, media, autorytety
• ludzie i sytuacje, okazywanie uczuć i relacje
• doceniamy siebie i innych
• samotność w grupie
• więzi- gdy przyjaźń przeradza się w miłość
• czy warto okazywać uczucia?
• tolerancja
• komunikacja międzyludzka / techniki efektywnego porozumiewania się / 
• komunikacja werbalna i niewerbalna 
 
Klasy III – Tematyka modułu – rozwiązywanie konfliktów
• dwa spojrzenia na konflikt
• jak zachowujemy się w sytuacjach konfliktowych
• skutki konfliktów
• sposoby rozwiązywania konfliktów
• model asertywności
• rozpoznajemy zachowania asertywne
• czym jest  złość ?
• co robisz ze swoją złością?
• co to jest agresja?
• dlaczego zachowujemy się agresywnie
• przemoc- jaka i jest i jak sobie z nią radzić
 
Tematyka profilaktyki I, II, III klasa
• uzależnienia ( narkotyki, papierosy, alkohol)
„Dziękuję nie biorę”, Nikotyna legalny narkotyk”, Szkoła bez dilera” „Piłem 
i brałem”, „Dziękuję nie piję”
• zaburzenia odżywiania ( anoreksja, bulimia)
„Anoreksja i bulimia”,” Zdrowy wygląd bez sterydów „Jesteś tym co jesz”
• Cyberprzemoc
 
Tematyka orientacji zawodowej II, III klasa
• czynniki trafnego wyboru zawodu ( zainteresowania, uzdolnienia, temperament, osobowość)
• oferta edukacyjna szkół ponadgimnazjalnych 
• ankiety, kwestionariusze
Na zajęciach z wychowawcą w miesiącu wrześniu wszyscy wychowawcy realizują zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa uczniów w szkole, poruszają tematy związane z zasadami BHP oraz zapoznają z drogą ewakuacyjną i tablicami informacyjnymi dotyczącymi bezpieczeństwa. 
Oprócz wyżej wymienionej tematyki zajęć, wychowawcy realizują również zagadnienia związane 
z ważnymi wydarzeniami historycznymi, patriotycznymi, które kształtują tożsamość narodową uczniów (wychowawcy akcentują te zagadnienia przy okazji realizacji uroczystości szkolnych)
Załącznik nr 1: wykaz filmów edukacyjnych oraz konspekty zajęć z wychowawcą do wykorzystania na zajęciach.
 
 
 
 
 
 
Załącznik nr 2 
 
 
 
Rozwój obyczajowości szkolnej oraz kształtowanie postaw etycznych i patriotycznych realizujemy poprzez następujące działania:
• uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego,
• uroczyste przekazanie sztandaru,
• ślubowanie klas I,
• akademie, apele lub wystawy organizowane z okazji świąt narodowych i rocznic historycznych,
• organizowanie imprez integrujących społeczność szkolną, np. Happening ekologiczny, dzień sportu, festyn rodzinny, akcja sprzątanie świata,
• coroczna akcja przygotowywania wiązanek i zniczy na groby ludzi zasłużonych z okazji święta zmarłych,
• organizowanie wieczornicy dla  mieszkańców Nowego Targu (wspólne śpiewanie pieśni patriotycznych z okazji Dnia Niepodległości),
• organizowanie imprez integrujących społeczność szkolną, np. Happening ekologiczny, dzień sportu, festyn rodzinny,                       
• spotkanie opłatkowe dla uczniów w klasach oraz dla pracowników szkoły z okazji świąt Bożego Narodzenia,
• coroczne przedstawienie Bożonarodzeniowe przygotowywane przez uczniów naszej szkoły dla nauczycieli i społeczności lokalnej,
• przygotowywanie kartek świątecznych i upominków dla nauczycieli emerytów z okazji świąt,
• pola nadziei,  akcja charytatywna
• program artystyczny i poczęstunek dla dzieci z ośrodka specjalnego” Chatka”
        w ramach Dnia Niepełnosprawych,
• Rajd Szlakiem Żołnierzy Wyklętych,
• coroczny konkurs Tadeusz Kościuszko- patron naszej szkoły,
• coroczne wycieczki uczniów klas 3 do Muzeum w Oświęcimiu,
• na zakończenie roku szkolnego, wręczanie przez Dyrektora podziękowań rodzicom wyróżniającym się we współpracy ze szkołą
 
 
 
 
• Systematyczne informowanie rodziców o postępach w  nauce, frekwencji, problemach wychowawczych,
• Uczestnictwo rodziców w wywiadówkach , otwartych wtorkach, spotkaniach indywidualnych 
      z wychowawcami,
• Pedagogizacja rodziców na zebraniach ogólnych z Dyrekcją, wychowawcami, pedagogiem
      i psychologiem szkolnym,
• Konsultacje z wychowawcą, pedagogiem i psychologiem szkolnym dla uczniów i rodziców,
• Udzielanie rodzicom porad w oparciu o obserwację i diagnozę ułatwiających rozwiązywanie problemów wychowawczych,
• Wskazywanie instytucji wspomagających rodziców, ułatwianie zainteresowanym rodzicom kontaktów z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną , MOPS-em, Komendą Policji itp,
• Przeprowadzanie badań ankietowych , wywiadów z rodzicami,
• Udział rodziców  w uroczystościach szkolnych,
• Współpraca Rodziców ze szkołą poprzez udział w Radzie Rodziców,
• Konsultacje z Rodzicami Programu Wychowawczego i Profilaktycznego szkoły.
 
 
 
 
Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Gimnazjum nr 1 im. Tadeusza Kościuszki 
w Nowym Targu. Zarząd Samorządu Uczniowskiego reprezentuje całą społeczność szkolną 
w kontaktach z Dyrekcją i Radą Pedagogiczną. Działalnością Samorządu Uczniowskiego kieruje Zarząd Samorządu Uczniowskiego, który liczy 7-9 osób. Kandydaci do Zarządu Samorządu Uczniowskiego są typowani przez poszczególne klasy. Wybory Zarządu są powszechne, równe i tajne, uczestniczą w nich wszyscy uczniowie szkoły. Zarząd wybiera ze swojego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza, skarbnika oraz osoby zajmujące się następującymi sekcjami: kulturalno- oświatowej, sportowej, dekoratorskiej.
Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów ,takich jak:
• prawo do zapoznawania się z programem nauczania, jego treścią , celem i  stawianymi wymaganiami, 
• prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
• prawo do organizacji  życia szkolnego umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
• prawo organizowani działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, 
• prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekun Samorządu,
• prawo do redagowania i wydawania własnej gazetki.  
 
 
 
 
Program  podlega ewaluacji, a wypracowany materiał  służy jego modyfikacji. 
Ewaluacja  pozwala na określenie mocnych i słabych stron podjętych oddziaływań wychowawczych. Jest punktem wyjścia do opracowywania nowych form pracy. Ma wyraz 
w kolejnych opracowaniach Programu Wychowawczego w wyżej wymienionych obszarach (analiza obszarów pozwala dostrzec wykorzystanie informacji płynących z ewaluacji).
 
Ewaluacja bieżąca
 
Ocena sposobu bieżącej realizacji harmonogramu działań wychowawczych , stopnia jego realizacji.
-analiza wpisów do dziennika, bieżących opisów podejmowanych działań oraz innej   dokumentacji
 
Ewaluacja końcoworoczna
 
Ocena sposobu realizacji harmonogramu działań wychowawczych-czy zrealizowano zamierzone działania
 
• Ocena efektów realizacji działań wychowawczych,
• Analiza informacji zwrotnych, udzielanych przez nauczycieli i uczniów na temat zagadnień poruszanych i umiejętności kształconych na lekcjach wychowawczych oraz podczas innych form pracy, 
• Ocena informacji zwrotnych, dotyczących współpracy z instytucjami wspomagającymi,
• Ocena skuteczności indywidualnej, wychowawczej pracy z uczniami,
• Analiza informacji zwrotnych, zebranych podczas czerwcowych spotkań z rodzicami dotyczących  skuteczności podejmowanych  działań wychowawczych.
 
Uchwalony przez Radę Rodziców 18.09.2012 r.
Podpis
Bartłomiej Szopiński
Opublikował
Bartłomiej Szopiński
Data wytworzenia
17.01.2015
Data publikacji
17.01.2015, 15:18
Ilość wyświetleń
908